Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2011

άρθρο στο επίσημο site της Δρακότρυπας

Με αφορμή την ανάρτηση για δημόσια διαβούλευση του "Επιχειρησιακού Προγράμματος Δήμου Μουζακίου για την Περιόδο 2011-2014" το οποίο συμπεριλαμβάνει στον Πίνακα "ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ/Άξονας 3 : Τοπική Οικονομία-Απασχόληση/Μέτρο : 3.2.1 - Τουριστική δραστηριότητα και υποδομές" (σελ. 30) προβλέπει την "κατασκευή πίστας αερολέσχης" θα ήθελα να καταθέσω κάποιες σκέψεις.
Όλοι γνωρίζουμε ότι στο Μαυρομμάτι, γεννήθηκε και "έφυγε" άδικα & πρόωρα ένας πρωτοπόρος των αιθέρων. Ο πρώτος πιθανόν Ευρωπαίος (σίγουρα πάντως ένας εκ των πέντε πρώτων παγκοσμίως) αιωροπτεριστής, ο Κώστας Κατσόγιαννος ή "ιπτάμενος αγρότης" όπως ήταν πανελληνίως και όχι μόνο γνωστός. Η παρακαταθήκη που άφησε στους "μαθητές του" ντόπιους αλλά και από την υπόλοιπη χώρα, βαριά. Και αυτοί όμως δεν τον απογοήτευσαν, συνεχίζουν τις πτήσεις στο αγαπημένο  μέρος του, το "Ζευγαρολίβαδο" με σημείο απογείωσης τον Ελληνόπυργο.
       Τον αιωροπτερισμό ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια και άλλες αεροπορικές δραστηριότητες όπως το αλεξίπτωτο πλαγιάς (parapente & paramotor), τα υπερελαφρά αεροσκάφη-ελικόπτερα αλλά και το μηχανοκίνητο αιωρόπτερο (trike).
       Τα τελευταία προαναφερθέντα πτητικά μέσα μαζί με τα αεροσκάφη-ελικόπτερα γενικής αεροπορίας, είναι σαφές ότι χρειάζονται τον "δικό τους" ιδιαίτερο χώρο, προκειμένου να πετάξουν με ασφάλεια και ο χώρος αυτός δεν είναι άλλος από το Πεδίο Προσγείωσης (airfield κατά τη διεθνή ορολογία).
       Τι είναι όμως Πεδίο Προσγείωσης ; Σύμφωνα λοιπόν με την επίσημη περιγραφή (ΠΔ 158/2002) "ως Πεδίο Προσγείωσης νοείται κάθε χώρος ειδικά διαρρυθμισμένος για την προσγείωση, απογείωση και τους ελιγμούς αεροσκαφών ". Κατά τα διεθνή πρότυπα, μια περιοχή επίπεδη το δυνατόν (σίγουρα με όχι μεγαλύτερη από 2% κλίση) ελεύθερη φυσικών – τεχνιτών εμποδίων, διαστάσεων 800μ επί 60μ εντός της οποίας διαμορφώνεται ο διάδρομος αποπροσγείωσης διαστάσεων 800μ επί 25-30μ (σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας-ΥΠΑ) με τη μικρότερη δυνατόν παρέμβαση στο περιβάλλον και όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος χωματουργικών και λοιπών εργασιών.
       Αρχικά ο διάδρομος μπορεί να είναι από χώμα καλυμμένο με γρασίδι ή αδρανή υλικά (χαλίκι πιεσμένο) αν και η καλύτερη των περιπτώσεων θα ήταν μια ελαφριά ασφάλτινη επικάλυψη. Ένα τέτοιο πεδίο, δεν απαιτεί για τη λειτουργία του κτιριακές εγκαταστάσεις, όπως για παράδειγμα πύργο ελέγχου ή γραφεία, παρά μόνο δύο (2) ανεμούρια στα άκρα του διαδρόμου (χωρίς βέβαια να αποκλείεται η μελλοντική τους εγκατάσταση και αναφερόμαστε σε εγκατάσταση μιας και προτιμούνται συνήθως προκατασκευασμένοι  ισοθερμικοί οικίσκοι (ISOBOX) για τη στέγαση χώρων γραφείων) και χαμηλού ύψους υπόστεγα φύλαξης των πτητικών μέσων. Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι πρωτίστως τα πεδία προσγείωσης θεωρούνται αθλητικές εγκαταστάσεις άσκησης των αεραθλητών (χειριστών αεροσκαφών & ανεμοπτέρων – μηχανοκίνητων & μη αιωρόπτερων – αλεξιπτωτιστών  - παραπέντε και αερομοντελιστών.
       Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την άδεια λειτουργίας τους από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), λογίζονται Αεροδρόμια Β' Κατηγορίας. Έτσι, σε αυτό θα μπορούν να προσγειώνονται αεροσκάφη ελαφρά (τετραθέσια / εξαθέσια) με μέγιστο βάρος απογείωσης 1200 κιλά μικτά, υπερελαφρά (μονοθέσια ή διθέσια) με μέγιστο βάρος 450 κιλά μικτά, ανεμόπτερα και μηχανοκίνητα αιωρόπτερα σε καμία δε περίπτωση αεροσκάφη αερογραμμών καθόσον χρειάζονται διαδρόμους πολύ μεγαλύτερου μήκους (1500 - 3800μ).
       Όλες οι προαναφερόμενες πτητικές μηχανές (πλην των ανεμόπτερων που δεν διαθέτουν κινητήρα) είναι χαμηλού έως πολύ χαμηλού θορύβου, εφοδιάζονται με βενζίνη αεροπορικού τύπου ή αυτοκινήτου (unleaded 95 – η γνωστή αμόλυβδη που προμηθευόμαστε από τα τοπικά βενζινάδικα) αναλόγως του έτους κατασκευής του κινητήρα και η ωριαία κατανάλωσή τους είναι πολύ μικρότερη ενός μεσαίου αυτοκινήτου με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον. Άλλωστε, ένα αεροσκάφος κυκλοφορεί στον ευρύτερο χώρο του αεροδρομίου για πολύ μικρό χρονικό διάστημα (εκκίνηση – τροχοδρόμηση – απογείωση - κύκλος αεροδρομίου – προσγείωση –τροχοδρόμηση – full stop διαρκεί από 1-5 λεπτά), ενώ και ο συνολικός αριθμός των αεροσκαφών που επιχειρούν ταυτόχρονα από ένα μικρό αεροδρόμιο (δεν αναφερόμαστε στο συνολικό αριθμό των σταθμευμένων) είναι επίσης μικρός ήτοι ένα αεροσκάφος κάθε 30 και πλέον λεπτά της ώρας.
       Λαμβάνοντας υπόψη της τα ανωτέρω, η ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ με επιστολή της την 6 Οκτ 2011 προς τον Δήμο Μουζακίου και κοινοποίηση στους επικεφαλείς μείζονος & ελάσσονος αντιπολίτευσης, Πρόεδρο Τοπικού Συμβουλίου Μαυρομματίου, ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΜΟΥΖΑΚΙΟΥ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΙΟΥ "Ο ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ", πρότεινε τη δημιουργία του "Πεδίου Προσγείωσης Μαυρομματίου ΚΩΣΤΑΣ  ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΟΣ" αποτίωντας ελάχιστο  φόρο τιμής στον Καρδιτσιώτη "εραστή  των αιθέρων".
       Καταλληλότερη σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, είναι η περιοχή μεταξύ Μαυρομματίου – Καππά σε μια χορτολιβαδική έκταση, επίπεδη και με απόλυτο προσανατολισμό (ΑΝΑΤΟΛΗ-ΔΥΣΗ …διόπτευση 09-27). Τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης τοποθεσίας αναφορικά με τη διαμόρφωσή πολλά και εκτίμησή μας το κόστος κατασκευής του μικρό (ειδικότερα στην περίπτωση χρήσης κατά περίπτωση των Δημοτικών-Περιφερειακών χωματουργικών μηχανημάτων) με μοναδική ίσως δυσκολία την απομάκρυνση του υφιστάμενου δικτύου της ΔΕΗ. Επιπροσθέτως, παρέχει εύκολη οδική πρόσβαση στο κύριο οδικό δίκτυο καθόσον εφάπτεται της οδού Καρδίτσας – Μουζακίου - Άρτας. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι αναφερόμαστε ρητά σε "παραχώρηση χρήσεως της γης" και όχι σε "παραχώρηση γης".
       Με τη δημιουργία ενός τέτοιου πεδίου τα πλεονεκτήματα είναι οφθαλμοφανή για την περιοχή που μέχρι στιγμής, αν και σε τροχιά τουριστικής ανάπτυξης, δεν έχει κανέναν λόγο στην "τουριστική αεροπορική επισκεψιμότητα" καθώς δεν έχει γίνει τίποτα ακόμη προς αυτή την κατεύθυνση από τον Δήμο Μουζακίου  αλλά και τους όμορους Δήμους του Ν. Τρικάλων.
       Η εμπειρία μου από την ενασχόληση με τη Γενική Αεροπορία, μου έχει διδάξει ότι όσοι μετακινούνται με τα υπερελαφρά - ελαφρά αεροπλάνα, αναζητούν πρωτίστως ένα "ήσυχο" πεδίο που θα πραγματοποιήσουν την προσγείωση του αεροπλάνου τους με ευκολία και συνοπτικές διαδικασίες προσέγγισης, σε αντίθεση με αερολιμένες όπως της Λάρισας και της Ν. Αγχιάλου που έχουν μεγάλη κυκλοφορία στρατιωτικών και πολιτικών αεροσκαφών, πολλές διαδικασίες έγκρισης  προσγείωσης όσο και απαγορεύσεις λόγω εκτέλεσης στρατιωτικών εκπαιδευτικών πτήσεων και συνήθως βρίσκονται μακριά από τους τελικούς τουριστικούς προορισμούς τους.
       Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι συχνές επισκέψεις στην περιοχή μας επώνυμων επιχειρηματιών και καλλιτεχνών που όμως  προσγειώνουν τα ιδιόκτητα αεροσκάφη τους στο κοντινότερο σε εμάς  (80χμ.) Πεδίο Προσγείωσης της Τερψιθέας Λάρισας και μελλοντικά ίσως στον υπό κατασκευή Δημοτικό Αερολιμένα Καρδίτσας (Μυρίνη). Επομένως εκτιμάται ότι θα  υπάρξουν πολλοί ιδιοκτήτες ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών, Έλληνες και αλλοδαποί που θα φτάσουν στην περιοχή για ολιγοήμερες ή πολυήμερες διακοπές στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Δυτ. Θεσσαλίας (Λίμνη Πλαστήρα – Πύλη – Ελάτη – Περτούλι - Μετέωρα).        Επιπλέον υπάρχουν και  οι Αερολέσχες του εσωτερικού-εξωτερικού, που ενδιαφέρονται για τέτοια πεδία με σκοπό ολιγοήμερες επισκέψεις το χειμώνα και καλοκαίρι, εκτέλεσης τριγωνικών ταξιδιών (π.χ. ένα τέτοιο ταξίδι των Αερολεσχών Λάρισας και Παλαμά θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα σκέλη ΤΕΡΨΙΘΕΑ – ΜΑΥΡΟΜΑΤΙ – ΠΑΛΑΜΑ - ΤΕΡΨΙΘΕΑ) στα πλαίσια εκπαίδευσης πεδινής ναυτιλίας των Σχολών χειριστών τους.
       Σημαντική επίσης παράμετρο αποτελεί το οικονομικό όφελος των πάσης φύσεως τουριστικών επιχειρήσεων που υπάρχουν στην περιοχή ή που θα δημιουργηθούν στο μέλλον. Το σίγουρο είναι ότι η δημιουργία του επίσημου αεροπορικού πεδίου θα φέρει στα χωριά της περιοχής αύξηση των εμπορικών συναλλαγών σε ευρεία γκάμα επιχειρήσεων.
       Στα πλαίσια δημιουργίας ενός Αεραθλητικού Κέντρου, η περιοχή θα αποτελέσει παράδεισο του αεραθλητισμού, σημείο αναφοράς αρκετών νυν και μελλοντικών κατόχων μικρών αεροσκαφών και σημείο ανάπτυξης σχετικών δραστηριοτήτων όπως παράδοση μαθημάτων σε όσους κατοίκους των Νομών Καρδίτσας &Τρικάλων ενδιαφέρονται να μάθουν να πιλοτάρουν. Ήδη αρκετοί Καρδιτσιώτες &Τρικαλινοί είναι κάτοχοι τέτοιων πτυχίων ενώ κάποιοι άλλοι παρά την επιθυμία τους, δεν το αποφασίζουν λόγω του ότι θα πρέπει να μετακινούνται κάθε τόσο σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη.
       Επιπλέον μεγάλο όφελος μέσα από την υλοποίηση αυτής της σκέψης θα προκύψει και για το φυσικό περιβάλλον του Νομού, μιας και θα μπορούν να πραγματοποιούνται πτήσεις αεροεπιτήρησης κατά τις οποίες θα υπάρχει η δυνατότητα πρόληψης και έγκαιρης αντιμετώπισης των πυρκαγιών, τις ημέρες υψηλού κινδύνου, με τη συνεργασία των  οργάνων Πολιτικής Προστασίας. Οι αεροεπιτηρήσεις της ευρύτερης περιοχής, πραγματοποιούνται από την ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΛΑΡΙΣΑΣ, εδώ και χρόνια.
       Τέλος, σοβαρότατη παράμετρο αποτελεί και η δυνατότητα αεροδιακομιδής ασθενών μιας και αρκετά χωριά του ορεινού όγκου είναι αρκετά απομακρυσμένα και αυτός ο αεροπορικός διάδρομος, ενίοτε θα αποτελέσει λύση ζωής.
       Κατόπιν των ανωτέρω και με εμφανή τα οφέλη από τη δημιουργία του πεδίου προσγείωσης, με δεδομένη την ύπαρξη τριανταπέντε (35) επίσημα αδειοδοτημένων πεδίων προσγείωσης στον Ελλαδικό χώρο (στην συντριπτική τους πλειοψηφία Δημοτικά), πιστεύοντας ότι πρέπει να αποτελεί (και είμαι βέβαιος ότι αποτελεί) κοινή υπόθεση - επιδίωξη όλων μας (μονίμως διαμενόντων αλλά & της διασποράς) και όχι πεδίο αντιπαράθεσης,
κ α λ ώ
τους Φορείς, τα Μέλη της Επιτροπής Διαβούλευσης, κυρίως όμως τους αιρετούς εκπροσώπους ανεξαρτήτως των εδράνων που καταλαμβάνουν στο Τοπικό & κατ' επέκταση Δημοτικό Συμβούλιο, να στηρίξουν έμπρακτα την κοινή προσπάθειά μας - προς επίτευξη του σκοπού το συντομότερο δυνατόν, προτείνοντας ενδεχομένως περισσότερες τοποθεσίες προκειμένου να αξιολογηθούν από μέλη της Αερολέσχης, τόσο με αυτοψίες όσο και από αέρος με την πραγματοποίηση πτήσεων εικονικής προσέγγισης και βιντεοσκόπησης - όπως αυτή που έλαβε χώρα την 19/4/2011 (Μεγ.Τρίτη) πάνω από τον κάμπο μας.
       Ευελπιστώντας ότι η ανταπόκριση σας θα είναι θετική και ομόφωνη, καλούνται επίσης οι συνδημότες σας αλλά και όλοι οι κάτοικοι του Νομού σας, να εγγραφούν ως μέλη της ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ και σας υποσχόμαστε μοναδικές εναέριες εμπειρίες μέσα από τις πτήσεις με αεροπλάνο & ανεμόπτερο, τις πτώσεις με αλεξίπτωτο αλλά και τον αερομοντελισμό.
   Ηλίας Ντούβλης
             Πρόεδρος
   ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου