Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

Λίγα λόγια για τον Αερομοντελ​ισμό

του Απόστολου Γαδετσάκη

Όταν, μεγαλώνοντας και εσύ απο μικρό παιδί, όπως όλοι μας, σκεφτείς μιά μέρα οτι σου αρέσει το αεροπλάνο, η πρώτη επαφή που μπορείς να έχεις ανέξοδα, με ασφάλεια, και με τις λιγότερες δυνατές απαιτήσεις, είναι το αερομοντέλο. Πρόκειται για μιά μικρογραφία των μεγάλων αεροσκαφών, όπου πάνω του ισχύουν οι ίδιοι κανόνες της φυσικής, χημείας, μαθηματικών ή και όλων των επιστημών και των κανόνων της φύσης αν θέλεις, με εκείνες που ισχύουν σε ένα "πραγματικό" αεροπλάνο. Μάλιστα, θα ελεγε κανείς πως τα αερομοντέλα, βοηθούν στην εκπαίδευση των χειριστών αλλά και των μηχανικών των "μεγάλων" αδελφών αεροσκαφών...
      Σκέψου για παράδειγμα έναν μηχανικό κτιρίων ή μιά ομάδα μηχανικών που θέλουν να φτιάξουν μιά γέφυρα. Πρώτα θα φτιαχθεί το μοντέλο της γέφυρας υπο κλίμακα, θα δοκιμαστεί σε πραγματικές (υπό κλίμακα) συνθήκες, σε τεχνιτούς σεισμούς και πλυμμήρες, θα γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές, θα ξαναδοκιμαστεί στο μοντέλο μέχρι να είναι όλοι ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα, και σαν τελευταία κίνηση θα φτιαχθεί η κανονική γέφυρα, πάντα με τις κατευθύνσεις απο το μοντέλο... ! Έτσι γίνεται και στα αυτοκίνητα, στα καράβια, στα αεροσκάφη... Δοκιμάζονται όλα πρώτα σε μοντέλα, και έπειτα γίνεται η επένδυση χρημάτων στην κατασκευή του αντικειμένου σε πραγματική κλίμακα...

      Προσωπικά, την αλήθεια θα σου πώ, δέν ξέρω τί πορεία θα είχε η ζωή μου αν δέν ήμουν αερομοντελιστής. Θεωρώ ότι είναι τόσο μεγάλο "σχολείο", πως κρύβει τόση παιδεία μέσα του ο αερομοντελισμός, ώστε, ειλικρινά, θεωρώ πως έχει επηρεάσει την επαγγελματική και προσωπική μου πορεία σε μέγιστο βαθμό. Και θα το εξηγήσω... Ξεκινώντας απο μικρή ηλικία μαθαίνεις τεχνική κατασκευών. Μαθαίνεις να κολλάς διάφορα υλικά, να τρυπάς και να κόβεις. Μαθαίνεις και πώς θα προσέχεις ταυτόχρονα να μήν πληγώσεις και κανένα δάχτυλο, σημαντικό κι' αυτό γιατί μαθαίνεις να σέβεσαι τα διάφορα μηχανήματα και να τα χειρίζεσαι με προσοχή και φειδώ! Μαθαίνεις απο πολύ μικρός αν θέλεις, "πώς έχουν τα πράγματα", και δέν μπορεί να σε κοροιδέψει κανείς με ανόητες "δήθεν" γνώμες. Ακούς στην τηλεόραση ή στην καφετέρια σε παρέες ότι αυτό έγινε έτσι και αλλιώς και ξέρεις να "φιλτράρεις" το σωστό και το λάθος. Αποκτάς δική σου κρίση! Ταυτόχρονα μαθαίνεις ηλεκτρονικά, θέματα ενέργειας και ηλεκτρισμού, μαθαίνεις για κινητήρες, γίνεσαι κοινωνικός συμμετέχοντας σε λέσχες, συναντήσεις και αγώνες, απο πού να ξεκινήσει και πού να σταματήσει κανείς... Χρησιμοποιείς πράγματα που διαφορετικά θα πέταγες, απλά καθημερινά πράγματα που μόνο αν είσαι μοντελιστής τα βλέπεις με άλλο μάτι, όπως ένα ξύλο απο σουβλάκι ή ένα κομμάτι φελιζόλ. Αυτό είναι... ανακύκλωση!  Όπως είπα λοιπόν, είναι απο μόνο του το χόμπυ αυτό ένας τρόπος ζωής πραγματικά. Ένας ωραίος τρόπος να ζείς, να αναπτύσσεσαι και να χαλαρώνεις μετά απο κάθε πετυχημένη προσγείωση...
      Πρέπει να ανοίξουμε το μυαλό μας και να δούμε πώς αναπτύχθηκαν κάποιοι, δέν θα έλεγα λαοί, αλλά άνθρωποι που ανήκουν σε κάποιο λαό, με τον αερομοντελισμό. Ξεκινώντας απο 'κεί, κατάφεραν αργότερα να φτιάξουν μεγαλύτερα και μεγαλύτερα αεροσκάφη, να συμμετέχουν σε ομάδες ομοιδεατών, να δουλέψουν όλοι μαζί και να φτάσουν τη δουλειά τους στα... ύψη, εμφανίζοντας τεράστια μεταγωγικά και πυραύλους που πάνε στο διάστημα... Πόσοι Ρώσοι, Γερμανοί ή Πολωνοί δέν ήταν πρώτα αερομοντελιστές στην παιδική τους ηλικία και έπειτα ανελίχθηκαν στον υπέροχο αυτό κόσμο τον αεροπορικό... Ακόμα και απο τις εποχές του Leonardo Da Vinci και πολύ αργότερα, μερικοί απο τους πρωτοπόρους στην αεροπορική και διαστημική επιστήμη, έφτιαχναν πρώτα μοντέλα και τα δοκιμάζανε μέχρι να πετύχουν τη "συνταγή" που τους ευχαριστούσε... Αυτά τα μοντέλα μεγάλωσαν σιγά-σιγά, γίνανε πιό σταθερά και δυνατά και κάποια μέρα μπόρεσαν να μεταφέρουν και ανθρώπους! Δέν είναι υπερβολή να πεί κανείς πως ένα υπερελαφρό αεροσκάφος για παράδειγμα ή και ακόμη μεγαλύτερο, είναι απλά ένα... μεγαλωμένο μοντέλο! Σκέψου ακόμη και παραδείγματα ανθρώπων διάσημων σε διάφορους τομείς, όπως τον Michael Schumacher που τρέχει στη Formula-1.
      Όταν ξεκίνησε απο μικρό παιδί ο Michael να ανεβαίνει πάνω σε τέσσερις τροχούς, δέν ανέβηκε αμέσως σε αμάξι εκατομμυρίων... Με Κάρτ "έπαιζε" πρώτα και σιγά-σιγά με θέληση, πείσμα και δουλειά, κατάφερε να καθήσει στο κάθισμα της πολυπόθητης Φόρμουλα. Έτσι γίνεται, είναι ο δρόμος της φύσης, ο δρόμος της επιτυχίας... με μικρά βηματάκια, προσοχή και ευλάβεια, φτάνουμε κάποτε στον ... μεγαλύτερο στόχο.
      Καλά όλα αυτά θα μου πείτε... όλο για επιτυχημένους και διάσημους μας λές... εμείς είμαστε ο λαός, τί έχει να προσφέρει σε μάς ο αερομοντελισμός... ; Η απάντησή μου θα είναι απλή... Αν ότι διαβάσατε παραπάνω σχετικά με τις γνώσεις που αποκομίζεις δέν σας συγκίνησαν ή αν νομίζετε ότι και αυτοί οι άνθρωποι γεννηθήκαν "κάποιοι" και δέν δούλεψαν, δέν ασχολήθηκαν για να φτάσουν εκεί που είναι τώρα, τότε... δυστυχώς δέν έχω άλλα επιχειρήματα για να σας πείσω, και ίσως ξοδεύω και το χρόνο σας με το παρόν άρθρο. Αν πιστεύεις όμως στο ρητό "φέρε ΕΣΥ την αλλαγή που θα ήθελες να δείς" και έχεις θέληση να γίνεις πειραματιστής, ερευνητής, ακόμα και απ'το υπογειάκι του σπιτιού σου στο χωριό σου, τότε... νομίζω οτι οι ορίζοντες ανοίγουν μπροστά σου και το χόμπυ του αερομοντελισμού μάλλον είναι για σένα και κακώς τόσο καιρό δέν ασχολήθηκες ...
 
 Ακόμα και απ'την ηλικία των 3-4 ετών, μπορεί ένα παιδί να πετάξει αερομοντέλο! Μάλιστα, ναί. Λέγονται λαστιχοκίνητα, και πρόκειται για μιά απλή μορφή αερομοντέλου με κόστος ίσως και κάτω των 5 ευρώ, στο οποίο ο κινητήρας είναι απλά ένα στριμμένο λάστιχο που συνδέεται με έναν έλικα. Όταν απελευθερώσουμε το λάστιχο, αυτό στρέφει με τη δύναμή του τον έλικα και το ωθεί σε μιά πτήση λίγων ή και δεκάδων μέτρων ανάλογα με την "ποιότητα" της κατασκευής... Σκεφτήκατε ποτέ καλύτερο παιχνίδι για τον πιτσιρίκο γιό - ανηψιό - εγγονό ή φίλο σας, καλύτερο απο ένα αεροπλανάκι που, πραγματικά, πετάει? Ή μήπως εκείνα τα παιχνίδια που δείχνουν οι διαφημίσεις στην τηλεόραση είναι καλύτερα... ? Και είναι και πιό ακριβά! Σκεφτήκατε ποτέ πόση χαρά "παίρνει" ένας μικρός όταν δέσεις απο τις άκρες μιάς χαρτοπετσέτας με τέσσερις κλωστές ένα πλατικό στρατιωτάκι και ανέβεις μαζί του πάνω στην ταράτσα για να το πετάξει? Έ, λοιπόν, αν το έχετε σκεφτεί, έχετε βρεί τί είναι ο αερομοντελισμός... Σήμερα υπάρχει το διαδίκτυο από όπου μπορείτε να αντλήσετε άπειρες πληροφορίες, προσέξτε όμως γιατί για όσα καλά έχει, έχει και άλλα τόσα κακά. Επισυνάπτουμε παρ' όλα αυτά και μείς εδώ μερικές φωτό για να βλέπετε απο πρώτο χέρι περί τίνος πρόκειται...

 Αργότερα, μιλώντας για ηλικίες απο 7 έως και 10 χρονών, μπορούμε να πετάξουμε το πρώτο μας πλήρως τηλεχειριζόμενο αερομοντέλο, που συνήθως είναι φτιαγμένο απο φελιζόλ και φέρει ηλεκτρικό μοτέρ με επαναφορτιζόμενη μπαταρία. Τώρα θα μάθουμε να ανοιγοκλείνουμε το γκάζι, να δίνουμε άνοδο και κάθοδο και να στρίβουμε το σκάφος στην επιθυμητή πορεία! Όταν με το καλό ο νέος μάθει να χειρίζεται σωστά και με ασφάλεια, να απογειώνει και να προσγειώνει ένα μοντέλο αεροπλάνου, οι ουρανοί είναι δικοί του... Θέλω να πώ ότι δέν υπάρχει κάποια στάνταρ ηλικία ή ένας στάνταρ τομέας με τον οποίο θα ασχοληθείτε, όλοι αυτοί οι παράγοντες είναι αστάθμητοι και φυσικά ο καθένας έχει την πορεία του, γρήγορη ή αργή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο... Εκείνο που ισχύει σε όλους, είναι η αποτυχία, αυτό που θα ακούσετε σάν "το πλήγωσε το καημένο το μοντελάκι"! Ναί, ναί, μήν με κοιτάτε έτσι...

      Ακόμα και εσύ θα έχεις μικρές απώλειες, και πρέπει να τις έχεις ώστε να "συμμαζέψεις" το μυαλό και την κρίση σου και να γίνεις αργότερα καλύτερος χειριστής. Βέβαια, και εδώ έρχεται η Αερολέσχη να παίξει τον ρόλο της, όσο πιό σωστά-μεθοδικά ξεκινήσεις, τόσο λιγότερες και πιό ασήμαντες ζημιές θα πάθεις, γι' αυτό φρόντισε να πλησιάσεις ανθρώπους με εμπειρία και αγάπη για τον αερομοντελισμό που θα σε βοηθήσουν στα πρώτα βήματά σου... Σκέφτεσαι να πάς να οδηγήσεις μόνος σου πρώτη φορά αμάξι χωρίς καμιά προηγούμενη επαφή? "Κάηκες". Θα τρακάρεις σίγουρα, αν παρ' ελπίδα καταφέρεις να το κινήσεις. Η συμμετοχή σε οργανωμένες ομάδες ανθρώπων που έχουν το σωστό εξοπλισμό, τον χρόνο και την όρεξη, είναι το λιγότερο που πρέπει να κάνεις, για να μήν πώ πως είναι το ζητούμενο... Θα δοκιμάσεις χωρίς να πληρώσεις στην αρχή, θα ευχαριστηθείς ένα σωστά στημένο αεροπλάνο που δέν θα σε απογοητεύσει, που θα πετά και θα στρίβει σωστά, θα έχει άλλος δίπλα σου την ευθύνη για ότι συμβεί... Τί άλλο μπορεί κανείς να ζητά? Ένα ετήσιο αντίτιμο της τάξης των 30-40 ευρώ είναι σεβαστό, το καταλαβαίνουμε όλοι, αλλά ταυτόχρονα είναι πολύ μικρό μπροστά σε εκείνα που έχεις να αποκομίσεις, την υποστήριξη που θα έχεις σε θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο. Το δικό μου έργο σαν επικεφαλή της ομάδας Αερομοντελισμού-Πυραυλομοντελισμού της ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ, και όλων των παιδιών που απαρτίζουν τη λέσχη, είναι να σε δούμε να φεύγεις με χαμόγελο ευτυχίας, κάθε φορά που θα έρχεσαι να πετάξεις μαζί μας. Αυτό μόνο μετράει για να κάνεις τη σωστή αρχή, να μήν απογοητευτείς και να συνεχίσεις να ζείς τα χρόνια της υπέροχης ζωής σου με τη χαρά και την ευφράδεια της αεροπορικής εικόνας στη ψυχή σου. Αυτό και μόνο φίλε μου μετράει, να σε δούμε να χαμογελάς.
      Εννοείται φυσικά ότι δέν σταματά πουθενά και σε καμιά ανθρώπινη φαντασία ο γλυκήτατος αυτός κόσμος. Η εξέλιξη που μπορούμε να έχουμε δέν γνωρίζει όρια, οι τομείς με τους οποίους μπορούμε να ασχοληθούμε αστείρευτοι, η τεχνολογία των υλικών ανεξάντλητη, και δέν μπορώ πραγματικά να καταλάβω κάποιον που λέει "ότι είχαν να ανακαλύψουν το ανακάλυψαν" ή "μήν τα πειράζεις και μήν ονειρεύεσαι, άστα όπως τα βρήκες"... Αυτά είναι πολύ μακριά απ'τις δικές μου θέσεις, απ'τα δικά μου πιστεύω. Τελευταία για παράδειγμα, βρίσκεται σε "έξαρση" ο τομέας FPV του αερομοντελισμού που σημαίνει First Person View ή στα Ελληνικά "Εικόνα Πρώτου Προσώπου" και σημαίνει ότι πετάς το αερομοντέλο σου απο μέσα, δηλαδη σάν να κάθεσαι στη θέση του χειριστή με ζωντανή (live) εικόνα εν ώρα πτήσης! Είναι πράγματι κάτι διαφορετικό, και δέν μπορούμε να πάψουμε να σκεφτόμαστε πόσο αυτό θα μπορούσε να ωφελήσει τους χειριστές πραγματικών αεροπλάνων, αν απο μικροί αρχίζουν να συνηθίζουν την εικόνα αυτή, να συνηθίζουν στα χειριστήρια, και να αποκτούν αυτό που λέμε "αεροπορική Κρίση" κοιτάζοντας έξω απ'το παράθυρο και μαθαίνοντας τους νόμους και τις αρχές της πτήσης. Είναι τόσο αστείρευτοι όλοι οι τομείς που δέν φτάνουν για μένα τρείς ζωές να γράφω και για σένα άλλη μία ζωή να διαβάζεις, γι' αυτό δέν θέλω να κουράζω με λόγια πολλά. Αν πιστεύεις ότι η καθημερινότητά και η αντίληψή σου μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο, τότε πρέπει να βρεθούμε απο κοντά, για να ζήσεις αυτή την αλλαγή και όχι απλά να τη διαβάσεις εδώ. Πρέπει απλά να έρθεις σε επαφή με τη Λέσχη και τους ανθρώπους της, για να ανακαλύψεις μιά ασχολία φανταστική τόσο, που δέν γνωρίζει όριο φαντασίας...
      Ελπίζω, με ευγένεια και πίστη πάντα, να αγαπήσεις τον αερομοντελισμό και αργότερα όλη την αεροπορία και να καταλάβεις το έργο που επιτελεί με μεταφορές ασθενών και μοσχευμάτων για παράδειγμα, με μεταφορές τροφών και εμπορευμάτων, με ταξίδια αναψυχής και γρήγορα ταξίδια για εργασία, και να μήν έχεις στο μυαλό σου μόνο τα άσχημα όπως οι πόλεμοι που γίνονται και τα όπλα που πετάνε απ'τη μιά άκρη της γής στην άλλη... Ο τομέας του αερομοντελισμού μας βοήθησε όλους μας να αντιληφθούμε τα πράματα αλλιώς, να κάνουμε μια αρχή βασισμένη στην Ηθική και τον ανθρωπισμό. Όσοι το γνωρίσαμε και παραμείναμε σε αυτό το χόμπυ, είμαστε φιλαράκια για χρόνια, μοιραζόμαστε τα μυστικά και τα προβλήματά μας, πάμε για καφέ αβλεπί, τρώμε, πίνουμε και ταξιδεύουμε παρέα, ανοίγει το μυαλό μας με τεχνικές και τεχνολογικές συζητήσεις, απολαμβάνουμε την ύπαιθρο και τον καθαρό αέρα, γυμνάζουμε κορμί και μυαλό συνέχεια, και όλοι γύρω μας είναι χαρούμενοι που μας έχουν φίλους... Η αγκαλιά αυτή ποτέ δέν θα κλείσει, μακάρι να σου μεταδώσουμε όσα ξέρουμε και να γίνεις ακόμη καλύτερος απο εμάς. Αυτό για εμάς, μόνο με τον Παράδεισο μπορεί να συγκριθεί !!!

 Με Εκτίμηση και Αερομοντελιστικούς χαιρετισμούς,

                      Γαδετσάκης Απόστολος
                        επικεφαλής Κλάδου
      Αερομεντελισμού-Πυραυλομοντελισμού
                   ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου